Finnair kertoo, että yhtiön ydintuotteen eli lentolipun voi räätälöidä sopivaksi erilaisin lisäpalveluin kuten välipaloin ja juomin Nordic Kitchenin valikoimasta. Tilauksen voi tehdä ennen matkaa tai lennon aikana. Finnair mahdollistaa tilaukset myös erikoisruokavaliota noudattaville ja tarjolla on terveydellisiin, uskonnollisiin tai ravitsemuksellisiin vaatimuksiin vastaavia vaihtoehtoja.
Pitkillä lennoilla Finnair tarjoilee kolmea syviä makuja lupaavaa pääruokavaihtoehtoa. Ne ovat Benella-kirjoloheen pohjautuva kala-annos, japanilaishenkinen kana-annos, sekä intialaisia makuja lupaileva kasvisruoka. Jälkiruoaksi on luvassa juustovalikoima tai omenapiiras. Toinen makea vaihtoehto on mustaherukkamousse, jonka Finnair odottaa saavan suuren suosion. Asiakkaiden toiveiden mukaisesti Finnair tuo kaukoliikenteen businessluokan valikoimaan myös kauramaidon. Kaukolentojen toisena ateriana tarjotaan runsas hedelmiä ja leipää sisältävä aamiainen, jonka vaihtoehtona on perinteisempi lämmin aamiainen. Aikataulusta riippuen toinen ateria voi olla avokadopastaa.
Tällaisia yli kolmen tunnin Finnairin itse operoimia kohteita voisivat olla mm. Lissabon, Dubai, kohteet Kanarian saarilla ja Alicante, Malaga sekä Rooma. "Kokonaisuutena ruokatarjoilumme edustaa nyt uutta ajattelua, joka on paikallista, mutta globaalia, yksinkertaista, mutta huikeita makumaailmoja tarjoavaa”, toteaa Finnairin lentojen ruokakonsepteista vastaava Maarit Keränen Bluewings-lehdessä.
Euroopan-lentojen economy-luokassa Finnair supistaa maksuttoman tarjoilun koskemaan vain mustikkamehua ja vettä. Lyhimmillä kotimaan lennoilla sekä Tallinnan-lennoilla ei ole tarjoilua. Jatkossa siis kahvi ja tee ovat osa maksullisia Nordic Kitchen -valikoiman tuotteita. Koronapandemian aikana Finnair on ylläpitänyt brändiään Suomessa maukkailla Taste of Finnair -aterioilla sekä tuomalla yhtiön oman mustikkamehun tarjolle ruokakauppoihin.
Finnairin mukaan vuonna 2019 matkustaja käytti lennolla keskimäärin 2,4 kuppia. Mikäli määrä saataisiin pudotettua kahteen tulisi säästöä roskien määrässä kahden tonnin verran per miljoona matkustajaa. Vuonna 2019 Finnair kuljetti kuukausittain noin miljoona matkustajaa.
Vastuullisuuteen kuuluu myös tuotteiden käyttöiän pidentäminen sekä mahdollinen hävikin vähentäminen. Tämän seurauksena Euroopan lentojen business-luokassa on tarjolla vain yksi menu ja asiakkaan tulee itse tilata erikoisruoka, jos haluaa muun vaihtoehdon. Käytäntö on sama kaukolentojen economy-luokassa. Finnair panostaa myös kierrätettävyyteen. Esimerkkinä yhtiö käyttää kohdemaiden ohjeistamista vesipulloista, joiden materiaalin tulee olla helposti Suomessa kierrätettävää. MH Päivitys 1.9. kello 10.01: Täsmennetty, että kahvi ja tee kuuluvat maksuttomina palveluun myös kaukolentojen economy-luokassa.
|
|||