Väärän moottorin sammuttaminen varmistui Transasia Airwaysin ATR-turman syyksi

transasia_atr_tvbsOnnettomuustutkinnan väliraportti varmisti helmikuisen Transasia Airwaysin ATR-72-600 -potkuriturbiinikoneturman syyksi ohjaajien virheen. Taiwanin ASC:n (Aviation Safety Council) mukaan koneen lentäjät sammuttivat moottorihäiriötilanteessa toimivan moottorin. Turmassa kuoli 43 ihmistä ja 15 sai eri asteisia vammoja.

TransAsia Airwaysin kaksimoottorinen ATR 72-600 -potkuriturbiinikone (B-22816) syöksyi Keelung-jokeen Taiwanin Songshanissa vain kolmisen minuuttia lentoonlähdön jälkeen  keskiviikkoaamuna 4. helmikuuta. Ohjaajat sammuttivat moottorihäiriön jälkeen ATR 72-600 -koneen toimivan Pratt & Whitney PW100-127M -moottorin. Turmakoneen ohjaamossa oli kolme lentäjää, joista yksi oli kouluttaja.

Kone oli 90 astetta vasemmalle kallistuneena kun sen siipi osui pilarien varassa kulkevan tien kaiteeseen. Siitä se syöksyi matalaan ja kapeaan jokeen jääden ylösalaisin useaan osaan katkenneena.

Lento GE235 nousi taivaalla paikallista aikaa kello 10:52:01 ja hetkeä myöhemmin 1200 jalan korkeudessa ohjaajat saivat ENG2 FLAME OUT AT TAKE OFF -varoituksen näytölleen. Kakkosmoottorin potkuri lepuuntui automaattisesti ja ohjaajat aloittivat hätätilatoimenpiteet.

Transasia_graph_2Konetta lensi vasemmalta istuimelta sen kapteeni. Perämiehen paikalla istui kouluttajakapteeni ja varsinainen perämies oli keskipenkillä.

 Aikaan 10:53:09 kone oli 1630 jalan korkeudessa nopeudella 102 solmua. Ohjaajat saivat sakkausvaroituksen. Tämän jälkeen konetta lentävä kapteeni käski aloittaa toimenpiteet, jotka johtivat käyvän moottorin sammuttamiseen.

Kello 10:54:05 kouluttajakapteeni totesi heidän menettäneen molemmat moottorit. Siihen mennessä koneen korkeus oli enää 545 jalkaa. Konetta lentävä kapteeni käski käynnistää moottorit uudelleen useampaan kertaan. Aikaan 10.54.27 kapteeni totesi sammuttaneensa väärän moottorin. Samaan aikaan kone oli jatkuvassa sakkaustilassa maahan syöksyynsä saakka.

Kello 10.54.36 lento GE235 päättyi Keelung-jokeen 106 solmun nopeudella koneen nokan ollessa 12,2 astetta laskussa ja 100,2 astetta vasemmalle kallistuneena.

Taiwanin ASC:n väliraportti

 Lue myös Lentoposti.fi:n aikaisempia uutisia GE235-turmasta: