Lontoon Heathrow kannustaa puhtaampien ja hiljaisempien lentokoneiden käyttöön

Engine_rotatingLontoon päälentoasema Heathrow suunnittelee korotettuja laskeutumismaksuja kovameluisille ja enemmän päästöjä tuottaville lentokonetyypeille. Korotukset maksuihin ovat neljänneksen luokkaa ja ne tulisivat voimaan vuonna 2016. Maksut koskettaisivat vain yhtä prosenttia kentälle nykyisin operoivasta liikenteestä.

Heathrown ilmoittamat uudet ympäristömaksut nostaisivat kokonaismaksuja noin 21-28 prosenttia aikaisempaan verrattuna. Typen oksidien eli NOx-päästöjen osalta maksut lähes kaksinkertaistuvat. Hinta per tonni nousee 8,57 punnasta 16,51 puntaan. Maksulla pyritään ohjaamaan lentoyhtiöitä käyttämään uudempia ja vähäpäästöisempiä lentokoneita.

Lisämaksuja olisi luvassa myös eniten melua tuottaville toimijoille. Kaikkiaan noin 99 prosenttia Heathrown liikenteestä lennetään jo hiljaisimman kansainvälisen standardin eli ICAO Annex 16 Chapter 4:n tai Chapter 14:sta mukaisilla lentokoneilla.

"Pyrimme aktiivisesti vaikuttamaan lentoyhtiöihin ja saamaan ne siirtymään pois meluisien Chapter 3 -luokan koneiden käytöstä", toteaa lentoasema lausunnossaan.

Ehdotettujen maksujen toivotaan omalta osaltaan tukevan muutosta kohti hiljaisempaa kalustoa. Chapter 4:n mukaisilla koneilla maksut olisivat jopa 20 prosenttia nykyisiä alhaisempia.

Esimerkiksi Finnair operoi Lontoon Heathrowlle nykyisin usein uudella Airbus A321 Sharklet -koneella, jossa on  IAE V2533-A5 -moottorit. Sen NOx-päästöt ja melu ovat yhtiön muita A321-koneita alhaisempia. Konetyyppi on ICAO:n Chapter 4 -melustandardin mukainen.

 Finnairin Airbus kapearunkolaivaston koneet kuuluvat pääsääntöisesti Chapter 3 -melustandardiin


Kansainväliset melustandardit

Meluastandardien on tarkoitus varmistaa, että viimeisin saatavilla olevat melua vähentävä teknologia otetaan käyttöön lentokoneiden suunnittelussa. Näin melua saadaan vähennettyä lentoasemilla ja niiden ympäristössä.

approachNykyisin käytössä on ICAO Annex 16 Chapter 4, joka tuli käyttöön vuonna 2006. Sen raja-arvo on nollatasoon vuonna 1978 määritetty Chapter 3 + 10 EPNdD.

Keväällä 2013 hyväksytty Chapter 14 on vasta neljäs kansainvälinen melustandardi. Chapter 14 tiukentaa määräyksiä nykyisestä 7 EPNdB:n verran. Se tulee voimaan asteittain 31.  joulukuuta 2017 alkaen ja koskee myös alle 55 tonnisia koneita 31. joulukuuta 2020 alkaen.

 Lue myös: