Malmi 80th Anniversary -lentonäytöksen valmistelut huipentuivat perjantaina alueen rakentamiseen ja esiintyjien harjoituslentoihin. Sää vaihteli kovasta sateesta ja tuulesta leppoisaan auringonpaisteeseen. Taivaalla nähtiin myös Ilmavoimien F/A-18 Hornet, jonka aiheuttamaa äänentasoa mitattiin tarkasti. Rakennustyöt etenivät perjantaina vauhdilla Malmin asematasolla ja poikkikiitotien vieressä. Alueelle on noussut erilaisten trailerien ja telttakatosten kylä. Niissä on toimintaansa esittelemässä erilaisia yrityksiä ja yhteisöjä. Myös palvelutarjoajia ja kauppiaita on paikalla. Yleisön ja lentonäytösosuuteen osallistuvien koneiden välissä on Malmin aiempaan tapaan jälleen pari metriä korkea aita, joka haittaa valokuvaajia. Eturivissä objektiivinsa saa verkon läpi, mutta vähänkään taaempana olevat eivät pysty kuvaamaan rullaavia koneita. Syyksi järjestelyyn kerrotaan viranomaisvaatimus, jonka mukaan matalamman aidan viereen on sijoitettava tietyin välein järjestyksenvalvojia. Näytöksen järjestäjien mukaan tämä olisi liian kallista. Näyttävin rakennelma alueella on kuitenkin Tivoli Sariolan 26 metriä korkea maailmanpyörä, josta on vaikea uskoa että se on rakennettu siirrettäväksi (otsikkokuvassa, klikkaa suuremmaksi). Laite piti huomioida valmisteluissa lentoesteenä. Päivän aikana lennettiin paikalle näyttelyyn niin lento-ohjelmaan kuin maanäyttelyyn osallistuvia koneita. Helsinki-Vantaalta Malmille lainatut Marshall-autot johdattivat ne ammattimaisesti oikeille paikoilleen. Perjantaina kentän yläpuolella nähtiin suuri osa viikonlopun esiintyjistä. Harjoittelun tarkoituksena on antaa lentäjälle mahdollisuus sijoittaa askelmerkkinsä maastoon ja sopeuttaa ohjelmansa paikallisiin oloihin. Samalla lentonäytösorganisaatio ja ilmaluviranomainen varmistavat, että esitys sujuu turvallisesti. Ruotsalainen neljällä Saab Safir -koneella lentävä Team 50 harjoitteli perjantaina peräti kaksi kertaa (kuvassa yllä). Savuja käyttävän muodostelman mukavan letkeää lentämistä katseli mielellään uudelleenkin. Iltapäivällä oli vuorossa Ilmavoimien osuus. Kentän läheisyyteen oli jaettu runsaasti tiedotteita meluajankohdista. Sen seurauksena iltapäivän harjoitus keräsikin paljon katsojia kentälle ja oletettavasti myös sen ympäristöön. Ympäristöluvan mukaisesti melua tarkkailtiin useassa pisteessä ulkopuolisen toimijan laitteilla. Kovaäänisimmän koneen eli McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornetin (kuvassa oikealla) äänentaso ei kuitenkaan ylittänyt raja-arvoja, joten viikonlopun näytökselle ei ole esteitä . Melua pyrittiin välttämään sijoittamalla HN:n ohjelma mahdollisimman tarkasti kenttäalueen päälle. Tämä teki majuri Ville Hirvosen lentämästä esityksestä ainakin harjoituksessa jotenkin aiemmin nähtyjä kompaktimman ja helpommin seurattavan. Hävittäjä vaikutti silmämääräisesti myös olevan lähempänä yleisöä kuin yleensä. Harjoituslennolla käytössä ollut HN-426 ei vielä perjantaina laukaissut soihtuja, joita on lentonäytöskauden aiemmissa esityksissä nähty. Midnight Hawksin neljä BAE Systems Hawk -harjoitussuihkukonetta lensivät aiemmista kerroista poiketen niin, että esityslinja oli poikkikiitotien 09/27 suuntainen. Koneet vaikuttivat kuitenkin lentävän varsin korkealla ja kaukana (kuva alla). Iltapäivällä kenttäalueelle iski rankka sadekuuro, joka toi mukanaan rajun tuulen. Se tempasi mukanaan suuren ruokalateltan, jossa oli riittämättömästi painoja. Teltta siirtyi lähes kymmenen metriä, vaikka sitä aluksi yritti pitää paikallaan myös neljä henkilöä. Vain takana ollut siirtolava esti teltan karkaamisen kokonaan ilmojen teille. Tilanne helpotti vasta kun takaseinä onnistuttiin irrottamaan ja virtaus pääsi rakenteen läpi. Tuuli olisi lennättänyt teltan mahdollisesti Malmin polttoainetankkausalueelle, mutta takasektorissa oli myös NH90-helikopteri. Myöhemmin teltta pystytettiin uudelleen ja kiinnitettiin kunnolla. Perjantain tavoin viikonlopun ennuste vaikuttaa epävakaiselta ja ainakin kuurottaisia sateita lienee odotettavissa. Lentonäytösohjelmaa sovitetaan kuitenkin sään mukaisesti, joten nähtävää riittää kaikille keleille. Tärkeintä on oikea varustus (huomioiden sen, että sateenvarjot ovat kiellettyjä lentonäytösalueella). Hornetin esityksen aikana on syytä huolehtia kuulon suojauksesta. T.T. Lue myös aiemmat uutisemme Malmin lentonäytöksestä:
|
|||