Hawkin kyytiin nousevat Bottas ja Rovanperä läpäisivät ilmailulääkärin tarkastuksen

Bottas_tuolissaMercedeksen F1-tähti Valtteri Bottas ja Red Bullin rallitähti Kalle Rovanperä läpäisivät Ilmavoimien Hawk -suihkuharjoituskoneen lentoon valmistavan ilmailulääkärin tarkastuksen. Heidät nähdään taivaalla Ilmavoimat 100 -lentonäytöksen ilmataistelun aikaan, kun koneita ohjaavat kokoneet Hawk-kouluttajat.

"Kyseessä olivat normaalit, aika perusteelliset terveystestit, missä katsottiin ja varmistettiin, että ollaan terveitä miehiä Valtterin kanssa. Pyöräkuntotesti ja jotain muita paine- ja pyöritystestejä oli myös, missä tsekattiin, ettei mene ihan ukko ihan sekasin sitten kun päästään ilmaan ja vauhtiin", kommentoi Kalle Rovanperä tarkastusta.

Kuljettajat osallistuivat Puolustusvoimien Ilmailulääketieteen keskuksessa Helsingissä ilmailulääkärin kokeisiin saadakseen ilmavoimien 100-vuotislentonäytöksessä 16. kesäkuuta tapahtuvaa Flying Finn -hävittäjälentoaan varten lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen.

"En tiedä yhtään mitä odottaa tulevalta lentonäytökseltä, mutta uskon että Hawk-lentäjät tulevat tarjoamaan minulle ainutlaatuisen kokemuksen, mikä jää mieleeni ikuisesti”, kommentoi Valtteri Bottas.

Rovanpera_testissa"Lajejamme yhdistää kolmiulotteisen hahmottamiskyvyn tarve, hyvä tasapainoaisti ja vahva niska, sillä kaikissa kolmessa menopelissä pää heittelee valtavasti. En osaa jännittää paljoa etukäteen, mutta varmasti juuri ennen hävittäjään astumista tulee sama tunne kuin ennen lähtöä erikoiskokeelle; mahanpohja kertoo että ’nyt mennään’. On mahtava päästä Valtterin kanssa taivaalle ja kokemaan, mitä ilmavoimien huippulentäjät osaavat ja miten omat siipeni kieputuksen kestävät", jatkaa Rovanperä.

Hawk_ilmavoimatLaboratoriokokeiden lisäksi testissä mitattiin paitsi autourheilutähtien näkö, kuulo ja tasapainoaistit, tehtiin myös maksimaalinen suorituskyvyn mittaava ergometritesti. Suoritus- ja kestävyystestejä vaaditaan, sillä hävittäjäkoneissa kiihtyvyysvoimat voivat nousta jopa 9-12 G:n tasolle, kun F1-autossa kuljettajaan kohdistuu enimmillään 5-6 G:n painovoima.

Ihmisten ns. G-sietokykyominaisuus on yksilöllinen ja muuttuva. Siihen vaikuttavat kiihtyvyyden suuruus, kestoaika ja muutosnopeus. G-sietokykyä parantavia järjestelmiä ovat esimerkiksi ns. G-puku ja ylipainehengitys.

Ilmavoimat 100 -lentonäytöksen ”Flying Finns – haaste taivaalla” -nimisessä ilmamittelössä yhdistyvät autourheilun lajiliitto AKK:n kuljettajapolku Flying Finn ja ilmavoimien juhlavuoden teema ”tehtävä taivaalla”. Flying Finn -ohjelmanumeroon liittyvät yleisötapahtumat nähdään lentonäytösalueella noin kello 10.30-13.30. Flying Finn -lentonäytös noin kello 12.00-12.30.

ilmav_100_lentonaytos_logoSuomen Ilmailuliiton järjestelyvastuulla oleva Ilmavoimat 100 -lentonäytös järjestetään Jyväskylän Tikkakosken lentoasemalla 16.–17. kesäkuuta 2018. Lentonäytös järjestetään yhteistyössä Keski-Suomen Ilmailijoiden kanssa. Kaksipäiväiseen tapahtumaan odotetaan yhteensä 30 000 kävijää.

Näytöksen teemana on Tunne historia – Koe nykyisyys – Näe tulevaisuus.  Lentonäytösohjelma etenee historiasta nykypäivään. Lento-ohjelman lisäksi tapahtumaan on luvassa laaja maanäyttely.

 Lue myös aiemmat Ilmavoimat 100 -lentonäytöstä koskevat uutisemme:

Airbus esittelee teknologisia ratkaisujaan Ilmavoimat 100 -lentonäytöksessä

Autourheilutähdet Bottas ja Rovanperä kohtaavat Hawkien kyydissä Ilmavoimat 100 -lentonäytöksessä