Heart Aerospace ja Ahvenanmaa aloittavat yhteistyön - tulevaisuuden vaihtoehtona ES-30 -sähkölentokone

ES30_1Ruotsalainen sähkölentokonevalmistaja Heart Aerospace ja Ahvenanmaan maakuntahallitus julkistivat yhteistyön, jossa selvitetään uuden kehitteillä olevan ES-30 -sähkölentokoneen mahdollisuuksia tarjota lentoliikennepalveluita Itämeren alueella.

Ruotsin ja Suomen välissä sijaitseva Ahvenanmaa voisi olla toiminta-alue 30-paikkaiselle ES-30 -sähköhybridimoottoroidulle regionaalikoneelle. Maarianhaminasta olisi alle 150 kilometrin matka Tukholmaan ja Turkuun sekä alle 300 kilometrin matka Helsinkiin. 

Maarianhaminan_terminaaliLentoyhteydet mantereelle ovat tärkeitä Ahvenanmaan talousalueelle ja sen 30 000 asukkaalle sekä yli 2800 yritykselle. Nykyisin Ahvenanmaalta on lentoyhteydet Maarianhaminasta Tukholmaan, Turkuun ja Helsinkiin.  

"Kyseessä on merkittävä kehitysaskel ES-30 -ohjelmassa, jossa voidaan nyt keskittyä Maarianhaminan osalta tarvittavan infrastruktuurin kehittämiseksi, jotta päästöttömiä lentoja voidaan suorittaa. Odotamme innolla yhteistyötä Ahvenanmaan maakuntahallituksen kanssa tehdäksemme hankkeesta totta", sanoi Heart Aerospacen kaupallinen johtaja Simon Newitt.

”Ahvenanmaalla on ollut positiivinen väestökehitys viimeiset 50 vuotta ja kasvu jatkuu joka vuosi. Saariyhteisölle lentoyhteydet ovat elintärkeitä, mutta tärkeä on myös ympäristömme. Siksi hiljaiset ja päästöttömät sähkölennot ovat meille erittäin kiinnostavia", sanoi Ahvenanmaan valtioneuvoston kauppa- ja teollisuusministeri Fredrik Karlström.

Heart Aerospace kehittää nelimoottorista ES-30 -sähkölentokonetta, jonka kaksi moottoria saisivat energiansa akustosta. Koneen kantama pelkällä sähköllä lennettäessä olisi nollapäästöisenä 200 kilometriä.

ES30_NR2_FALLentokoneessa on myös kaksi uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttävää turbiinigeneraattoria, jotka tarjoavat ilmailussa vaadittavaa reservipolttoainetta ilman, että se söisi akkujen tarjoamaa kapasiteettia.

Sähköhybridiyhdistelmä mahdollistaa ES-30 -koneella lennot 400 kilometrin pituisilla reiteillä 30 matkustajan kuormalla ja 25 matkustajan lennot jopa 800 kilometrin päähän tyypillisellä lentoyhtiön käyttämällä polttoainereservillä.

ES-30 -koneen matkustamo olisi 1+2 konfiguraatiossa ja koneessa olisi myös keittiö sekä wc-tilat. Käsimatkatavaroille olisi matkustamossa normaalit matkatavarahyllyt. Lisäksi koneen ruumatilat tarjoaisivat joustavuutta lentoyhtiöille.

Lue myös: