Jo yli puolet Finnairin Airbus-kapearunkokoneista lennätetty säilytettäväksi Tshekkiin ja Ranskaan

OH-LZE_091120Finnair on lennättänyt jo yli puolet kaikkiaan 37 Airbus A32s-koneestaan pois Helsinki-Vantaalta. Kapearunkokoneita on lennätetty pitkäaikaissäilytykseen Prahaan CSAT:lle ja nyt myös Pariisin Châlons Vatryn lentoasemalle lentokoneiden säilytykseen ja kierrätykseen erikoistuneelle Tarmac Aerosavelle.

Finnair käynnisti lokakuun 2020 aikana Airbus A320-koneperheensä siirtolennot pois Helsinki-Vantaalta, jossa ne ovat pääosin seisseet pitkäaikaispysäköityinä koronaviruspandemian takia keväästä lähtien. Finnairilla on kaikkiaan 37 kappaletta Airbus A319, A320 ja A321 -koneita. Suomalaisyhtiö kertoi lokakuussa Helsingin Sanomille lennättävänsä noin puolet kapearunkokoneistaan Prahaan CSAT:lle (Czech Airlines Technics) pitkäaikaissäilytykseen.

koronakiilat_nokkatelineCSAT-sopimuksen lisäksi Finnair on solminut sopimuksen myös Tarmac Aerosaven kanssa kapearunkokoneiden pitkäaikaispysäköinnistä Ranskassa Pariisin Châlons Vatryn lentoasemalle, joka on entinen sotilaslentokenttä.

Lentokoneiden pitkäaikaissäilytykseen, huoltotoimintaan sekä lentokoneiden kierrätykseen erikoistunut Tarmac Aerosave avasi kesäkuussa 2020 neljännen säilytyskeskuksen Châlons Vatryyn.

Siellä yhtiöllä on käytössä kuusi hehtaaria säilytystilaa noin 30 lentokoneelle. Kohde sijaitsee lähellä Lontoon, Pariisin Amsterdamin, Frankfurtin ja Brysselin lentoasemia ja on siten Tarmac Aerosaven mukaan hyvä varatukikohta lentokoneiden lyhytaikaiseen ja keskipitkään säilyttämiseen.

Tarmac Aerosave on EASA:n ja FAA:n hyväksymä koneiden varastoija, kierrätyspaikka sekä huolto-organisaatio. Sen omistavat lähes yhtä suurin osuuksin Airbus, Safran ja SUEZ.

koronakiilat_moottoriVuonna 2007 perustettu Tarmac Aerosave on säilyttänyt asiakkailleen historiansa aikana jo 1000 lentokonetta. Niistä yli puolet on palannut takaisin taivaalle. Kierrätettyjä koneitakin on jo pitkälti yli 200. Niiden joukossa on 75% maailman Airbus A340-koneista sekä ensimmäinen A380 -koneen kierrätys.

Tarmac Aerosaven Toulousen, Tarbesin sekä Espanjan Teruelin toimipisteet tarjoavat yhdessä Châlons Vatryn kanssa säilytysmahdollisuudet noin 270 lentokoneelle. 

Finnairin Lentoposti.fi:lle avaamien suunnitelmien mukaan Tarmac Aerosaven pitkäaikaissäilytykseen Châlons Vatryn tullaan viemään alle kymmenen Airbus-kapearunkokonetta. Ratkaisulla Finnair hakee muun muassa kustannussäästöjä.

Helsinki-Vantaan lentoaseman omistaja Finavia tarjosi vielä kesäkaudelle pitkäaikaisesta 72 tuntia ylittävästä lentokoneen pysäköinnistä alennettua maksua, joka oli voimassa kesäkuun 2020 loppuun saakka. Alennus oli merkittävä eli 60 prosenttia. Sitä ei kuitenkaan jatkettu enää pidemmälle eikä pitkäaikaispysäköinnistä ole tällä hetkellä voimassa olevia alennuksia.

EFHK_22L_201120Kustannusten lisäksi koneiden siirtämisellä ulkomaille helpotetaan osaltaan myös Helsinki-Vantaan lentokentän kunnossapitotyötä talven ajalle.

Finavian mukaan lentoaseman kunnossapitosuunnitelmaa on tarkasteltu vähentyneen liikenteen takia ja osa asematasoalueista suljetaan kiitotien 04R/22L lisäksi. Rullaustieverkosto tulee kuitenkin pysymään pääpiirteittäin normaalin kunnossapidon piirissä, pois lukien asematasoilla 8 ja 9.

Talvikaudella mahdollisia ogelmia voisi lumen ja jään lisäksi aiheuttaa myös alhainen lämpötila. Lentokoneiden säilytyksessä tuleekin myös varmistaa mm. se että nesteet eivät jää koneisiin. Erilaisten jäätyviä nesteitä kuten vettä sisältävien järjestelmien on oltava mahdollisimman puhtaita. Lämmintä hallitilaa ei ole tarpeeksi kaiken kaluston säilyttämiseksi Helsinki-Vantaalla.

Lentoposti.fi:n tilastojen mukaan Finnair on 21. marraskuuta mennessä lennättänyt Prahaan jo 15 konetta ja kuusi Pariisiin. Ensimmäisenä Tarmac Aerosavelle Ranskaan lennätettiin 9. marraskuuta 2020 Airbus A321 OH-LZE ja A320 OH-LXH.

OH-LXH_091120Helsinki-Vantaalla olisi näin ollen enää 16 Finnairin A32s-konetta, joista päivittäisessä käytössä on ollut vain muutamia koneyksilöitä kerrallaan.

Koronaviruspandemian seurauksena Finnair lentää kotimaassa ja Euroopassa pääosin osaomistusyhtiönsä Norran pienemmillä Embraer 190- ja ATR 72-500 -koneilla.

Finnair on kapearunkokoneiden lisäksi selvilellyt myös laajarunkokoneiden pitkäaikaissäilytystä muualla kuin Suomessa. Näiltä osin yhtiöllä ei ollut asiasta uutta kerrottavaa.

korona_laajarungot_1Finnairilla on laivastossaan Airbus kahdeksan A330-300- ja kuusitoista A350-900 -laajarunkokonetta. Niitä käytetään rahtilento-operaatioisssa sekä muutamilla matkustajareiteillä. Kolme A330-konetta on muokattu myös matkustamon osalta osittain rahtikäyttöön.

Finnair lentää kaukolentoja nykyisin Tokioon, Souliin, Hongkongiin, Shanghaihin ja Bangkokiin sekä rahtilentoja New Yorkiin ja Singaporeen. Nanjingin reitti jäi tauolle määrittelemättömäksi ajaksi marraskuussa 2020.

Päivitys kello 20.30: Lisätty aiemmasta uutisesta myös muut talvikauden vaikutukset lentokoneille.

Lue myös:

Artikkeli: Koronakiilat pitävät Finnairin koneet paikallaan – lentokoneiden laajat ylläpitotoimet jatkuvat